Sådan gør vi

Grundtvig-koldsk pædagogik i praksis er mangfoldig

Grundtvig-koldsk pædagogik kan ikke sættes på formel. Ingen kan tage patent på, hvad der rigtigt og forkert i den sammenhæng. En af Grundtvigs hovedpointer var netop, at en bestemt ides udformning og udfoldelse altid vil afhænge af tid og sted og de mennesker, der skal realisere den.
Så den enkeltes læreres og skoles pædagogiske praksis er altid et valg ud fra tid, sted og situation, og deres bud på en grundtvig-koldsk pædagogik.
På denne side præsenterer sådanne konkrete eksempler på praksis fra skoler, som vedkender sig at være grundtvig-koldske.

Drage

 

En skole i bevægelse

Det er ikke til at sige, om vi har den rigtige grundtvig-koldske måde at gøre det på. Vi vil gerne give de små elever fortælling og mange historier og oplevelser, så de får en nysgerrighed og begrebsverden, der gør det meningsfuldt at lære mere. Vi vil gerne give de store elever lyst og interesse for at blive en aktiv del af det samfund de kommer til at leve i.
Og det relaterer vel ret godt til de to gamle herrers ideer.

Læs mere

Elin Hansen
Oure Friskole

Elin Hansen

Elin Hansen, Oure Friskole


Del på facebook