Oplæg til drøftelse med tilhørende spørgsmål
Der kan være stor forskel på pædagogik og skolevirksomhed, der kalder sig grundtvig-koldsk. Alligevel er der visse fællestræk ved de mange forskellige fortolkninger og måder at gøre det på i praksis. Der er en række temaer, som går igen, som vigtige afklaringstemaer.
I det følgende har vi bedt forskellige skolefolk om at præsentere disse temaer og give deres bud på spændviden i temaernes afklaring. Her finder du også spørgsmål til drøftelse af de enkelte temaer i skolekredsen, på lærerværelset og til forældremødet.


Faglighed
…i det ene tilfælde er man mere optaget af selve faget og dets indhold mens man i det andet er mere optaget af fagets anvendelighed…
Underviser vi i fag eller med fag?

Fællesskab
For Grundtvig – som for mange moderne psykologer – kan der kun i et fællesskab opbygges et selvbevidst individ
Find dig i fællesskabet

Det levende ord
Det levende ord handler ikke kun om at fortælle eller tale, men det handler også om, hvad der fortælles om.
Følsomhed for ord

Grundtvigsk praksis?
Et skolesyn er et udtryk for holdninger, pædagogiske tilgange og det menneskesyn, der ligger bag de enkelte skoler.
Grundtvigsk praksis?

Børn og deres lærer
Det er en lang proces at blive et myndigt menneske
Børn og deres lærer

En skole i familien
Når man som forælder tager del i skolens liv, får man på sin egen krop lov at mærke den begejstring der udgør en af grundpillerne i friskolens måde at undervise og drive skole på
Der kom en skole i familien

Historisk poetisk
Vi er ikke kun historisk skabte, vi er historieskabere…
Vi er og bliver noget – allerede!

En skole i bevægelse
En fri grundskole kan vælge en undervisning, som vender op og ned på alle de vante forestillinger om skole.
En skole i bevægelse

Skoleledelse
For den har ikke ledet, som klog på det er blevet, han først ej havde kær…
Tanker om skoleledelse