Spørgsmål til Faglighed

At undervise med et fag og ikke i et fag!

  1. Kan man drive grundtvigsk matematik?
  2. Findes der en grundtvigsk faglighed?
  3. Hvordan kan det være, at friskolernes elever ligger højt, når undervisningsministeriet tester elevernes faglighed, når nu disse skoler har så lang en tradition for ikke at teste og prøve eleverne?
  4. Hvordan udmønter det grundtvigske sig i dit konkrete arbejde i klasseværelset med dit fag?
  5. Hvordan samspiller din konkrete undervisning med de traditionelle fællesfag som f.eks. i morgensamling?
  6. Hvordan lærer man bedst?
  7. Hvordan skal fordelingen mellem arbejde med praktisk eksempler/arbejde og med bøgerne?
  8. Er der et stof i dit fag, som er kedeligt, og som man er nødt til at arbejde sig til, eller kan man lege den sorte skole?
  9. Hvad er formålet med fagene? Lærer vi et fag for fagets skyld, eller for at blive klogere på noget andet?
  10. Hvordan skal de menneskelige værdier og de faglige kompetencer vægtes i forhold til hinanden?
Del på facebook